Διαδραστικοί πίνακες σε Καναδά και Ελλάδα

Τα τελευταία χρόνια ο διαδραστικός πίνακας έχει παρουσιαστεί ως ένα από τα καλύτερα μέσα για το εκσυγχρονισμό της διδασκαλίας  και την βελτίωση της αποτελεσματικότητας της. Προβλήθηκε από υπουργούς, έγιναν σεμινάρια, ενώ προτάθηκαν και οικονομικές λύσεις για την δημιουργία διαδραστικών πινάκων. Σήμερα, αρκετά σχολεία έχουν προμηθευτεί έστω έναν διαδραστικό πίνακα, ενώ κάποια είναι πλήρως εξοπλισμένα.

Στον Καναδά φαίνεται υπάρχει μία αντίθεση τάση. Το 2012 η κυβέρνηση του Quebec ακύρωσε  μία μεγάλη παραγγελία διαδραστικών πινάκων. Σύμφωνα με την υπουργό παιδείας οι διαδραστικοί πίνακες δεν ευθυγραμμίζονται πραγματικά με τις ανάγκες των σχολείων, ενώ τα σχολεία δεν τους επέλεγαν.

Θα είχε λοιπόν ενδιαφέρον να δούμε και εμείς ποια είναι η εμπειρία αυτών των λίγων χρόνων. Ανταποκρίνεται ο διαδραστικός πίνακας στις ανάγκες των μαθητών και των σχολείων μας; Κατά πόσο συμβάλλει και με ποιόν τρόπο στην διαδικασία της μάθησης και της διδασκαλίας;

Μία τεράστια αγορά διαδραστικών προωθούμενη από ένα τεχνολογικό λόμπι ακυρώθηκε

Πρόκειται για μία νίκη έκπληξη των τεχνοσκεπτικιστών του κόσμου όταν η κυβέρνηση του Κεμπέκ ανακοίνωσε ότι ακυρώνει τα σχέδια της προηγούμενης κυβέρνησης για αγορά 40.000 διαδραστικών πινάκων για τα δημόσια σχολεία του Κεμπέκ. Μιλώντας στη La Presse, η υπουργός παιδείας, Marie Malavoy, σχολίασε: «Ήταν ένα εκτενές πρόγραμμα το οποίο αφού εξετάσαμε τα στοιχεία δε φάνηκε να είναι η καλύτερη επιλο
γή.» Η Malavoy σημείωσε επίσης ότι τα σχολικά συμβούλια στην πραγματικότητα δεν ήθελαν τους διαδραστικούς. «Το πρόβλημα ήταν ότι οι διαδραστικοί φαίνεται να μην ευθυγραμμίζονταν με τις ανάγκες των σχολικών συμβουλίων και των σχολείων. Δεν ρωτήθηκαν. Δεν ήταν μία απόφαση των σχολείων»
«Περιέργως, αυτή η εξέλιξη έρχεται μερικούς μήνες μετά την αποκάλυψη της La Presse ότι η εταιρεία που κατασκευάζει τους διαδραστικούς είχε προσλάβει το 2011 τον Martin Daraiche, έναν λομπίστα ο οποίος είχε προηγουμένως δουλέψει ως σύμβουλος του πρώην φιλελεύθερου διοικητή του Κεμπέκ, Jean Charest, και της αναπληρώτριας του Nathalie Normandeau. Η εντολή που είχε λάβει ήταν να  διασφαλίσει ότι «η ντιρεκτίβα εδραιώθηκε ακολουθώντας το κυβερνητικό budget το οποίο θα επιβεβαίωνε την εντολή να τοποθετηθεί σε κάθε αίθουσα ένα διαδραστικός πίνακας για να βελτιωθεί η απόδοση των μαθητών.» Προφανώς, δεδομένου του επιπέδου της επιτυχίας που οι διαδραστικοί είχαν με τους Φιλελεύθερους, οι προσπάθειες του Daraiche αντιμετωπίστηκαν με κάποιο μέτρο επιτυχίας.»

Στο Science in Action (1987), ο Bruno Latour μιλάει για μία  δημοφιλή (αλλά κατά την άποψη του λαθεμένη) σύλληψη της τεχνολογικής προόδου την οποία την ονομάζει «μοντέλο διάχυσης». Σε αυτό το μοντέλο, ιδέες και τεχνολογίες που αξίζουν φαίνεται να εξαπλώνονται μόνες τους χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Ο Lattour σημειώνει:

…φαίνεται ότι όσο οι άνθρωποι συμφωνούν τόσο εύκολα να διαδώσουν το αντικείμενο, είναι το αντικείμενο το ίδιο που τους αναγκάζει να συναινέσουν. Μετά φαίνεται ότι η συμπεριφορά των ατόμων προκαλείται από τη διάχυση των γεγονότων και των μηχανών. Ξεχνούν ότι η υπάκουη συμπεριφορά των ατόμων είναι αυτή που μετατρέπει τους ισχυρισμούς σε γεγονότα και μηχανές. Οι προσεκτικές στρατηγικές που δίνουν στο αντικείμενο τη μορφή που θα παρέχει συναίνεση ξεχνούνται επίσης. Η μηχανή του Diesel πηδά με τη δική της δύναμη στο λαιμό του καταναλωτή, μπαίνοντας με ακαταμάχητο τρόπο μέσα σε φορτηγά και υποβρύχια. Όσο για το πολώνιο των Curies ελεύθερα γονιμοποιεί τα ανοικτά μυαλά του ακαδημαϊκού κόσμου. (sel. 33)

Όπως ο Latour εξηγεί οι άνθρωποι δουλεύουν πολύ εκ μέρους ιδεών και τεχνολογιών για να φτιάξουν στρατηγικές που θα τους κάνουν «της μόδας». Αν αυτές οι στρατηγικές δουλέψουν καλά, κανείς δεν θα το προσέξει -η μηχανή απλά θα «έχει φτιαχτεί σωστά» και θα έχουν γίνει της μόδας. Η Smart Technologies προσπάθησε πολύ να το κάνει αυτό στις τάξεις του Κεμπέκ και απέτυχε. Αλλά είναι διδακτικό να συνειδητοποιήσουμε ότι οι αποτυχίες είναι αυτές που προσέχουμε και όχι οι επιτυχίες, οι οποίες είναι παντού γύρω μας. Τα κινητά είναι ένα ένα σπουδαίο παράδειγμα τεχνολογίας όπου έχουμε μπει στο μοντέλο διάχυσης ολόψυχα. Έχουμε όλοι ξεχάσει όλες τις στρατηγικές που έχουν ακολουθηθεί με σκοπό να κάνουν τα κινητά τηλέφωνα να φαίνονται απαραίτητα.

Είστε κάποιοι από εσάς που διαβάζετε αυτό το άρθρο δάσκαλοι και καθηγητές που δυσκολεύεστε με τις τεχνολογίες που προσπαθούν αναπόφευκτα να διαζυθούν στην τάξη σας; Είναι ένα διαδραστικός που θα φέρει επανάσταση στην επιτυχία των μαθητών πολύ κοντά στη γωνιά της εκπαιδευτικής σας σφαίρας; Πείτε την άποψη σας στα σχόλια.

Advertisements

Σχολιάστε

by | 12/01/2014 · 12:46

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s