Κέντρα αριστείας, η πειραματική νεύρωση της εκπαίδευσης και τα στρατόπεδα σχολικής εργασίας

Η τάση των τελευταίων ετών είναι η θέσπιση πανελλαδικών εξετάσεων σε όλο και μικρότερες ηλικίες. Γίνεται με τον πλέον επίσημο τρόπο με την τράπεζα θεμάτων στην Α’ λυκείου. Γίνεται όμως και σε ένα μεγάλο αριθμό των μαθητών της Στ΄Δημοτικού με τις εισαγωγικές εξετάσεις στα Πρότυπα – Πειραματικά Γυμνάσια. Η τάση αυτή γίνεται στο όνομα της αριστείας. Εξυπηρετεί όμως μόνο την εμμονή της μέτρησης της αποδοτικότητας της παιδείας με ποσοτικά κριτήρια, μέσα από σταθμισμένα μέσα.

Ακυρώνει τον πειραματισμό των ιδιαίτερων αυτών σχολείων, εφόσον δεν γίνεται σε κανονικές συνθήκες, αλλά με έναν επιλεγμένο μαθητικό πληθυσμό. Αλλά το κυριότερο είναι πως βάζει μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς σε ένα ανούσιο κυνήγι ύλης, στο οποίο μας ξεφεύγει πάντα το πλέον σημαντικό: η καλλιέργεια της ικανότητας παρατήρησης, διερεύνησης, κριτικής εξέτασης.
Ακολουθεί ένα εξαιρετικό κείμενο από την προσωπική εμπειρία μίας συναδέλφου για τη διδασκαλίας της φυσικής στην Στ’ τάξη σε σχέση με τις εξετάσεις για το Πειραματικό Γυμνάσιο.

pnevmantilogias

Κάποιοι μαθητές και μαθήτριές μου θα δώσουν εξετάσεις (αν δεν έδωσαν ήδη, δεν ξέρω) για να περάσουν στα «κέντρα αριστείας» πρότυπα σχολεία-γυμνάσια. Γεμάτα άγχος με ενημέρωσαν ότι στις εξετάσεις αυτές εξετάζονται και στη Φυσική και ότι πέρσι είχε πέσει «φως» και «ηλεκτρομαγνητισμός».

Ακολουθώντας καθ’ όλη τη χρονιά ευλαβικά τα ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ και τη θεωρητική παιδαγωγική στήριξη που προσφέρει το βιβλίο του δασκάλου σε συνεννόηση με τα παιδιά αποφασίσαμε από την αρχή της χρονιάς με ποια κεφάλαια θα ασχοληθούμε, μιας και είναι ανέφικτη η διδασκαλία όλης της ύλης, όπως ακριβώς ομολογούν και οι συγγραφείς του βιβλίου. Αυτό βέβαια στην περίπτωση που ακολουθήσεις το παιδαγωγικά αποδεκτό διδακτικό μοντέλο και προτιμήσεις την εμβάθυνση, την άσκηση στην περιέργεια, στην παρατήρηση, στην κριτική σκέψη, στη συνεργατικότητα, στην ανακάλυψη της γνώσης παρά την απομνημόνευση, την επίδειξη πειραμάτων ή και καθόλου πειραμάτων (συμβαίνει κι αυτό) οπότε και βγαίνεις «καθαρός» και ίσως και να καλύψεις όλη την ύλη.  Έτσι…

Δείτε την αρχική δημοσίευση 478 επιπλέον λέξεις

Advertisements

Σχολιάστε

Filed under Εκπαιδευτική πολιτική

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s